A, an, the, a może nic? Okiełznaj Articles.

Agata/ Styczeń 8, 2018/ 0 comments

Pokaż swoim uczniom prezentację i razem rozpracujcie zasady.

Gramatyka bywa różna – raz prosta, raz trudna. Z Articles jest tak, że im głębiej w las, tym ciemniej. Dziś dzielę się prezentacją i zasadami używania J

Dla kogo jest prezentacja?

Dla nastoletnich i dorosłych uczniów na poziomie B1 oraz nauczycieli, którzy chcieliby w przyjazny sposób omówić Articles. Materiały z posta przydadzą się do zaprezentowania nowych informacji, utrwalenia, tych które już mają, albo powtórek, ponieważ wydrukowane zasady zawsze można mieć pod ręką, a prezentację wysłać uczniom na skrzynki mailowe. Nieoficjalnie szepnę Wam na ucho, że życie zaskakuje. Czasem jesteśmy w totalnym niedoczasie albo niedomagamy zdrowotnie, przez co nie mamy tyle czasu na przygotowanie lekcji, ile byśmy chcieli – wtedy z pomocą przyjdzie ten post, PowerPoint i drukarka. Macie gotową lekcję, do której musicie jedynie wybrać ćwiczenia. Voila! 🙂

Kilka informacji technicznych:

  • Prezentacja zawiera 6 slajdów;
  • Pierwszy slajd to strona tytułowa;
  • Drugi i ostatni slajd to takie same quizy z pytaniami dotyczącymi Articles;
  • Trzeci, czwarty i piąty slajd zawierają zdania z przykładowymi użyciami Aritcles oraz wyjaśnienie;
  • W poście znajdziecie dwa pliki – prezentację KLIK! oraz zasady do wykorzystania podczas zajęć KLIK!.

Jak to się robi?

Wydrukujcie tyle sztuk zasad, ilu macie uczniów, ponieważ każdy musi mieć własny egzemplarz 🙂 Upewnijcie się, że na Waszych komputerach prezentacja chodzi jak należy, oraz znajdźcie w podręczniku do kursu albo w innym źródle jakieś w miarę proste ćwiczenie, od którego zaczniemy lekcję.

Mój pomysł na lekcję wyglądał tak:

Poprosiłam uczniów o pracę indywidualną z ćwiczeniem, gdzie należało wpisać a, an, the albo w puste miejsca. Dałam im limit czasu, a kiedy skończyli nie sprawdzaliśmy, ani nie porównywaliśmy odpowiedzi – powiedziałam im, że zrobimy to później.

Włączyłam prezentację i pokazałam stronę tytułową, a zaraz potem quiz. W quizie jest kilka pytań dotyczących Articles – po to, żeby sprawdzić co wiedzą, albo pamiętają ze wcześniejszej edukacji. Zdecydowaliśmy się odpowiedzieć na pytania wspólnie – grupa mówiła co myśli, a ja nadal nic nie podpowiadałam 🙂

Potem pokazałam im kolejny slajd, na którym po kliknięciu pojawiają się po dwa przykładowe zdania. Wtedy uczniowie mieli czas na zastanowienie się o co w nich chodzi (mogą omówić je w parach, grupach, albo robimy to razem – my zrobiliśmy to wspólnie). Teraz przyszedł czas na rozdanie zasad KLIK!. Wyjaśniłam im, że w tabeli i na slajdach są te same zdania i zastosowanie Articles. Po omówieniu każdego zdania, będą mogli uzupełnić luki w tabeli. Wszystkie czynności powtórzyliśmy dla każdego slajdu.

Ostatni slajd jest kopią pierwszego quizu. W tym momencie uczniowie wspólnie odpowiadali na pytania ze świeżo zdobytą, albo odświeżoną wiedzą. Zapytałam ich czy mają pytania, jeśli mieli, to odpowiadałam ja, albo grupa.

Teraz był czas na powrót do naszego pierwszego ćwiczenia. Ustawiłam czas i uczniowie mieli za zadanie sprawdzić czy ich odpowiedzi były poprawne. Jak to zrobili, to szybko sprawdziliśmy je jeszcze raz razem. Po tym, zrobiliśmy więcej ćwiczeń.

Co nam to daje?

Po pierwsze, uczniowie nie zanudzają się czytaniem zasad w książce, tylko dostają zwięzłe informacje w dawkach. Jeśli okaże się, że jest potrzeba dłuższego podumania nad którymś Aritcle, możemy spędzić nad nim więcej czasu, a do reszty prezentacji wrócić później.

Po drugie, mają krótką listę zasad, którą samą uzupełniali, więc nie jest ona tak „bezosobowa” jak wydrukowany podręcznik. Zawsze mogą do niej sięgnąć, kiedy będą robić ćwiczenia z gramatyki, albo będą chcieli powtórzyć informacje do testów.

Po trzecie, wydaje mi się, że prezentacja miałaby szansę sprawdzić się w odwróconym nauczaniu. Uczniowie dostają prezentację, którą czytają i starają się zrozumieć zasady. Uzupełniają wydruki z zasadami i razem na zajęciach sprawdzają jak im poszło. Dzięki temu mamy szansę zaoszczędzić czas na tłumaczenie gramatyki i spędzić go na używaniu nowych konstrukcji w mowie 🙂

Po czwarte, na kolejnych zajęciach możemy odwoływać się do prezentacji, jeśli uczniowie czegoś zapomną. Albo pokażemy im slajdy, albo poprosimy o rzucenie okiem na wydruki z zasadami.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

DO ŚCIĄGNIĘCIA:

PREZENTACJA

ZASADY

articles prezentacja

 

Dodaj komentarz