Plansza do gier. Narzędzie do powtórek i mówienia.

Agata/ Czerwiec 13, 2018

Dla kogo jest plansza do gier?

Dla nauczycieli, którzy chcieliby przygotować prostą grę planszową, ale nie mają czasu na zrobienie jej od samego początku i potrzebują na szybko „gotowca”, a także dla tych, których celem jest zachęcenie uczniów do uzupełnienia jej w ramach powtórki materiału i wykorzystania gotowych gier na zajęciach. Wierzę, że plansze mogą przydać się  na każdym przedmiocie – zaczynając od języka angielskiego, a kończąc na chemii.

W zestawie znajdziecie:

  • 2 arkusze plansz w dwóch różnych kolorystykach.

Kilka informacji technicznych:

  • drukujcie na A4 – taki jest ich właściwy rozmiar;
  • pliki są w trybie CMYK – dzięki temu kolory widoczne na monitorze będą takie same po wydrukowaniu.

plansza do gierplansza do gier

Jak to się robi?

Sprawa jest prosta i przyjemna 🙂 Możemy sami wpisać ręcznie treść każdego okienka, wydrukować ją i wkleić, lub coś narysować. Jest to dobry pierwszy krok, żeby pokazać uczniom jak wyobrażamy sobie planszówkę i powoli przenosić na nich obowiązek robienia ich.

Jeśli mają to zrobić uczniowie, można zapytać o ich pomysły na uzupełnienie okienek. Możliwości jest wiele – od pytań, przez obrazki, po piktogramy. Każdy pomysł będzie super, jeśli tylko sprowokuje świeżo upieczonych twórców do przyjrzenia się omawianemu zagadnieniu i wykonania zadania. Uczniowie mogą wykonać grę sami, w parach albo grupach.

Na koniec ustalamy datę na kiedy mają je przynieść. Bądźmy jednak ostrożni i przynieśmy własne wersje gier, tak na wszelki wypadek 😉

Co nam to daje?

Jeśli planszę robimy my, nauczyciele, to mamy prawie gotowca, który drukujemy i przygotowujemy na zajęcia – w miarę szybko i bezboleśnie.

Jeśli mają ją przygotować uczniowie, to muszą się nad nią nagłowić sami, w parach albo grupach. Praca w pojedynkę daje im szansę skupienia się, powtórki materiału oraz wejścia w czyjeś buty – muszą zastanowić się jak uzupełnić okienka, żeby inne osoby zrozumiały o co chodzi. Praca w parach albo grupach, poza wymienionymi powyżej korzyściami, wymaga porozumienia i wspólnej pracy. Uzupełnienie planszy możemy potraktować jako pracę domową i powtórkę materiału w jednym. Liczę, że to będzie jedynie początek – uczniowie zachęceni pracą i korzyściami jakie za sobą niesie to zadanie, sami zaczną przygotowywać swoje plansze, a nawet zechcą się nimi wymieniać.

Na zajęciach wykorzystamy uzupełnione plansze do mówienia (na zajęciach z języków obcych) i powtórek.

Miłej zabawy i pracy! 🙂