Czasowniki modalne. Prezentacja have to, must, should.

Agata/ Luty 16, 2018/ 0 comments

Z przyjemnością dziś przedstawiam świeżutką i dopiero co przetestowaną prezentację:  Czasowniki modalne – have to, must, should dla poziomu B1.

Czasowniki modalne, zwłaszcza have to vs must, mogą narobić zamieszania. Czytanie zasad gramatycznych w książkach jest raczej nudne, wymaga czasu i skupienia od uczniów. Po raz kolejny z pomocą przyszedł Power Point i podręcznik English File Intermediate 3rd edition, dzięki którym zrobiłam prezentację i krótkie zestawienie zasad. W poście znajdziecie prezentację KLIK! i zasady używania have to, must i should KLIK!.

Jak to się robi?

Włączyłam prezentację i pokazałam pierwszy slajd z tematem, żeby uczniowie zobaczyli o czym dziś będzie mowa. Najlepiej byłoby dać im ćwiczenie z modalnych na początek, ale akurat tym razem nie zostało nam zbyt wiele czasu na zajęciach, więc przeszłam do prezentacji najszybciej jak się dało. Na drugim slajdzie znajduje się Quiz z pytaniami kontrolnymi, żebyśmy wspólnie z uczniami mogli zobaczyć ile wiedzą albo pamiętają. Odpowiadamy na nie wspólnie, ale ja nie mówię im, czy mają rację czy nie – sami przekonają się wkrótce 🙂

W tym momencie uczniowie dostają wydruki zasad. Proszę ich, żeby nie podglądali, póki nie przerobimy pierwszy czasownik. Kolejny slajd mówi o have to. Po kliknięciu myszką albo naciśnięciu dowolnego klawisza pojawiają się kolejne przykłady użycia have to na poziomie B1. Uczniowie w parach, grupach albo razem zastanawiają się w jakim kontekście dane zdanie zostało użyte. Po pojawieniu się wszystkich przykładów i omówieniu ich, znów klikam i pojawiają się wyjaśnienia użyć do każdego zdania. Uczniowie uzupełniają brakujące informacje na swoich wydrukach zgodnie z tym, co widzą na slajdzie. Wszystkie wymienione kroki powtórzyłam dla każdego slajdu. Jeśli pojawiła się taka potrzeba, podawałam więcej zdań albo tłumaczyłam to, czego nie rozumieli.

Podsumowanie:

Ostatni slajd pt. DO YOU KNOW NOW? zawiera te same pytania, co pierwszy slajd pt. QUIZ. Tutaj uczniowie mają okazję sprawdzić ile pamiętają z prezentacji, co im się przypomniało w trakcie zajęć oraz zrobić szybką powtórkę nowych informacji 🙂

W tym momencie, jeśli zrobiliśmy ćwiczenie na początku, wracamy do niego i uczniowie w parach albo grupach sprawdzają, czy dobrze je wykonali. Jeśli jest taka potrzeba, to poprawiają swoje odpowiedzi, a ja w międzyczasie pokazuję im uzupełnione ćwiczenie na tablicy (albo je piszę).

Na sam koniec:

Po sprawdzeniu robimy więcej ćwiczeń, najlepiej indywidualnie, żeby każdy miał czas zastanowić się na spokojnie i utrwalić świeżo nabytą wiedzę 🙂 Ponieważ moim uczniom to nie przeszkadza, to chodzę sobie spokojnie po sali i podglądam jak im idzie. Jak ktoś ma jakieś pytania, to odpowiadam i wyjaśniam co i jak.

Do zrobienia w domu podaję im kilka linków z ćwiczeniami. Jeśli czują taką potrzebę, mogą je zrobić. Staram się ich do tego zachęcać, bo im więcej praktyki, tym lepiej 🙂

 

prezentacja czasowniki modalne

prezentacja czasowniki modalne zasady

_________________________________________________

Prezentacja B1 – Articles (a, an, the, -). Proszę się częstować 🙂 -> KLIK!

Dodaj komentarz