Ruszamy z serią Signal Words!

Agata/ Luty 6, 2018/ 0 comments

Signal Words dla zapominalskich

– tak chcę nazwać krótką serię fiszek z signal words. Nie mam zamiaru tą nazwą nikogo obrazić, po prostu wiem z własnego doświadczenia, że signal words mogą być kłopotliwe – raz są na początku zdania, raz na końcu, czasem przed, a czasem po czasowniku, niby „signal words”, które mają nam sygnalizować, gdzie ich użyć, a czasem pojawiają się w wielu różnych czasach i kontekstach.

Też macie takie wrażenie, że zwłaszcza początkującym uczniom jest ciężko nauczyć się nie tylko ich znaczenia, ale też ich pozycji w zdaniu? Jeszcze większy kłopot jest z ich użyciem w trakcie mówienia albo pisania. Doskonale rozumiem moich uczniów, bo sama walczę z francuskimi przysłówkami częstotliwości, które uciekają mi z głowy w popłochu.

Na początku pisałam signal words na kartkach tuż przed zajęciami. Czasem jednak nie miałam na to czasu, więc szybko je dziergałam na zajęciach, o ile miałam na czym… Pomyślałam, że zrobienie ich w formie cyfrowej zaoszczędzi mi czas i niepotrzebny stres.  Od tej pory noszę je na każde zajęcia, bo nigdy nie zaszkodzi je poćwiczyć nawet przez krótkie 2 minuty.

signal wordssignal words

 

Fiszki Signal Words możemy wykorzystać do:

Ćwiczenia ich pozycji w zdaniu, np.:

  • I am never late – przysłówki częstotliwości po czasowniku to be;
  • I always eat breakfast – przysłówki częstotliwości po każdym innym czasowniku.

Ćwiczenia kontekstów, w jakich wykorzystujemy dany czas, np.:

  • how long have you had this bag?;
  • they have never eaten octopus;
  • she saw this film yesterday.

Zadań mających na celu lepsze poznanie się członków grupy (team building), np.:

  • zadawanie pytań dla poznania swoich zwyczajów, doświadczeń, itp.;
  • wymyślania faktów z naszego życia, które są prawdziwe i fałszywe.

Ćwiczenia (powtórki) nowego słownictwa albo struktur gramatycznych (w konwersacjach albo w formie zapisanych zdań), np.:

  • when do you eat out? -> I eat out twice a week.

Zadania z signal words możemy zrobić w parach, grupach, albo na zajęciach indywidualnych. W tym pierwszym przypadku uczniowie mogą:

  • losować je dla siebie samych albo dla siebie nawzajem;
  • mogą specjalnie wybierać te, które są dla nich problematyczne i ćwiczyć ich użycie;
  • dzielić je na kategorie, np. przysłówki częstotliwości;
  • każdy może mieć przydzielone kilka fiszek, które używając w rozmowie oddaje osobie obok, itd.

Ćwiczeń i możliwości jest wiele, dlatego jak zawsze liczę na podrzucenie jakichś ciekawych pomysłów 🙂

Jakie są ich plusy według mnie?

Staram się być eco, więc zachęcam do olaminowania fiszek (przetrwają bardzo długi czas, nawet jak je zalejemy nauczycielską kawą ;)); możemy trzymać je w kopertach w sali albo w domu, dzięki czemu zawsze będą pod ręką. A jeśli je zapomnimy, to możemy wyświetlić je na komputerze albo na komórce.

Uczniowie, jeśli zechcą mogą wydrukować i używać fiszek w domu: wklejając do zeszytu oraz bawiąc się nimi jak domino – tworząc zdania z innymi fiszkami, a także rozwiesić je na meblach w domu albo pracy lub robić sobie dyktanda.

Pierwsza transza fiszek dla Present Simple we wtorek za tydzień o 22.

Ruszamy z serią Signal Words. Odsłona pierwsza – Present Simple.

 

Dodaj komentarz