To be or not to be? Tabela czasownika to be.

Agata/ Marzec 16, 2018

Tabela czasownika to be dla powtórki i przygotowania do strony biernej.

Dla kogo jest tabela?

Dla każdego poziomu i osoby, która chce odświeżyć informacje o formach czasownika to be dla Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple, going to i modalnych.

Zrobiłam tabelę, jako powtórkę przed wprowadzeniem strony biernej, która potrafi namieszać w głowie. Wiemy, że w biernej najważniejsze jest rozpoznanie sytuacji, kontekstu i czasu, a potem wybranie właściwej formy to be. Zdarza się, że wszystko zaczyna się mieszać i najprostsze rzeczy wydają się trudne.

W zestawie znajdziecie:

  • pustą tabelkę z nazwami czasów i wpisania odpowiednich form czasownika to be -> KLIK!
  • kostki z formami czasownika to be do wklejenia -> KLIK!
  • uzupełnioną wersję tabeli, gdybyście uznali, że wklejanie nie jest potrzebne Waszym uczniom -> KLIK!

Kilka informacji technicznych:

  • drukujcie na A4 – taki jest właściwy rozmiar tabel i kostek;
  • przygotujcie kleje do papieru – najlepiej po 1 na parę;
  • zróbcie o jeden albo dwa wydruki kostek więcej, bo mogą się pogubić w trakcie pracy 😉

Jak to się robi?

Drukujemy puste tabele:

  • dla powtórki – tyle sztuk, ilu mamy uczniów (chyba, że przewidzieliśmy pracę w parach albo grupach);
  • dla wyklejanki – tyle sztuk, ilu mamy uczniów, żeby każdy mógł pracować samodzielnie.

a pliki z kostkami drukujemy:

  • również tyle sztuk, ilu mamy uczniów, żeby każdy miał własny zestaw;
  • i tak jak pisałam wyżej – jeden albo dwa wydruki więcej, gdyby kostki po wycięciu pogubiły się 🙂

Proponuję zarezerwować sobie trochę czasu na wydrukowanie i przycięcie wszystkiego, bo może się z tym zejść sporo czasu.

Rozdajemy uczniom pustą tabelę i prosimy o uzupełnienie jej odpowiednimi formami to be. Mogą pracować sami, w parach albo grupach – zależy co uznacie za lepsze rozwiązanie. Jak już tabela jest uzupełniona, możemy ją sprawdzić razem, albo dać je innym grupom uczniom – wszystko zależy od tego jak dobrze się ze sobą nawzajem czują.

Jeśli chcemy pobawić się w wyklejanki, prosimy uczniów od odwrócenie uzupełnionych tabel i dajmy im kostki. Teraz ich zadaniem jest wklejenie właściwych kostek w odpowiednia miejsca tabeli. Jeśli chcą, mogą sprawdzać ze swoją starą tabelą odpowiedzi, jeśli nie chcą popełnić błędów.

Co nam to daje?

Angażujemy ich dotychczasową wiedzę, współpracę i ruch. Co więcej, uczniowie mają już gotowca do robienia ćwiczeń z czasownikiem to be i stroną bierną.

tabela czasownika to be tabela czasownika to be tabela czasownika to be