Od zera do szalonego mixa – zdania warunkowe.

Agata/ Luty 23, 2018

 Jak ogarnąć zdania warunkowe? Pokaż swoim uczniom prezentację i razem rozpracujcie zasady nimi rządzące.

Każdy lubi czasem pogdybać albo ponarzekać co mogłoby się wydarzyć w przeszłości 🙂 Dlaczego nie robić tego też w języku angielskim? Z pomocą przychodzą tutaj zdania warunkowe i konstrukcje z wish. Jest ich całkiem sporo i czasem mogą wprowadzić niemałe zamieszanie.

W poście znajdziecie prezentację KLIK! i zasady używania zdań warunkowych oraz wish. KLIK!

Dla kogo jest prezentacja?

Dla każdego – nauczyciela czy ucznia – którzy chcą odświeżyć wiedzę, usystematyzować ją w prosty sposób albo nauczyć się czegoś nowego. Informacje do prezentacji i zasad zaczerpnęłam z podręcznika, na którym pracujemy z grupą Upper-Intermediate Plus (Gateway B2+). Prezentacja i zasady były przetestowane na żywym organizmie i przyjęły się całkiem nieźle 🙂

Jak to się robi?

Pierwszy slajd pt. QUIZ zawiera pytania kontrolne, które sprawdzają wiedzę – uczniowie i my możemy zobaczyć co pamiętają, a czego nie. Mogą odpowiadać w parach, grupach albo na forum grupy, w zależności od tego jak dobrze czują się ze sobą.

Po Quizie wszystkie slajdy dotyczące poszczególnych zdań warunkowych i innych form, przeplatane są slajdami dającymi 5 minut na szybkie ćwiczenia przed poruszeniem kolejnego zagadnienia. Przed pokazaniem kolejnych slajdów, daję im wydruki zasad, ale proszę, żeby je czytali dopiero, kiedy dam znać.

Po jednokrotnym kliknięciu pojawią się elementy slajdu w kolejności:

  • tytuł slajdu, żebyśmy wiedzieli o czym mowa;
  • przykłady, które prezentują dane użycie;
  • wzór każdego zdania warunkowego do uzupełnienia;
  • wyjaśnienie użycia.

Kiedy na slajdzie zobaczymy zdania, możemy poprosić uczniów, żeby po cichu, w parach albo grupach, zastanowili się nad ich kontekstem. Jak już mają swoje odpowiedzi, można o nich porozmawiać, podpytać o konstrukcję i użycie. Potem jest chwila na uzupełnienie kartek z zasadami i przejście do kolejnego tematu.

Po każdej dawce nowej wiedzy jest czas na zrobienie jakichś drobnych ćwiczeń, w których uczniowie przećwiczą świeże informacje.

Na sam koniec powtórka z rozrywki – slajd pt. DO YOU KNOW NOW?, który jest kopią QUIZu. I znów, w parach, grupach albo na forum, sprawdzacie co uczniowie pamiętają z lekcji.

Co nam to daje?

Po pierwsze, uczniowie nie zanudzają się czytaniem zasad w książce, tylko dostają zwięzłe informacje w dawkach. Jeśli okaże się, że jest potrzeba dłuższego podumania nad trzecim zdaniem warunkowym, możemy spędzić nad nim więcej czasu, a do reszty prezentacji wrócić pózniej.

Po drugie, mają krótką listę zasad, którą samą uzupełniali, więc nie jest ona tak „bezosobowa” jak wydrukowany podręcznik. Zawsze mogą do niej sięgnąć, kiedy będą robić ćwiczenia z gramatyki albo będą chcieli powtórzyć informacje do testów.

Po trzecie, wydaje mi się, że prezentacja miałaby szansę sprawdzić się w odwróconym nauczaniu. Uczniowie dostają prezentację, którą czytają i starają się zrozumieć zasady. Uzupełniają wydruki z zasadami i razem na zajęciach sprawdzają jak im poszło. Dzięki temu mamy szansę zaoszczędzić czas na tłumaczenie gramatyki i spędzić go na używaniu nowych konstrukcji w mowie 🙂

Po czwarte, na kolejnych zajęciach możemy odwoływać się do prezentacji, jeśli uczniowie czegoś zapomną. Albo pokażemy im slajdy, albo poprosimy o rzucenie okiem na wydruki z zasadami.

 

zdania warunkowe prezentacja

zdania warunkowe zasady

_________________________________________________

Prezentacja Articles B1 -> KLIK!

Prezentacja Czasowniki modalne – have to, must, should B1 -> KLIK!